För privatpersoner finns alla möjliga typer av båtar. Beroende på budgeten och behovet finns allt från roddbåtar utan motorer till lyxjakter. Vardagligt folk kan ha en båt istället för en bil; det finns motorbåtar och segelbåtar för samma prisklasser som bilar, eller begagnade båtar i liknande prisklasser. Öbor har ofta inget annat val än att resa med båt till och från arbete, bränslestation och butik på fastlandet eller på en annan ö. Istället för garage har man då en egen hamn i form av en brygga eller ett gemensamt nätverk av bryggor som används av hela samhället. I vissa områden som träsk används istället svävare som kan gå i grundare vatten utan att fastna och köra fast i trängre områden.

Bara motorn är den dyraste delen i många mindre båtar. Lite mer lyxiga båtar som kostar några hundratusen kronor till flera miljoner är motorbåtar och segelbåtar. Beroende på kvalitén, storleken och funktioner så stiger priset för vad båtarna kostar. I Sverige förknippas lyxbåtar med skärgården där mer förmöget folk har sina sommarhus och lyxbåtar.

För miljonärer och miljardärer finns lyxjakter. Det är enorma båtar som symboliserar lyx. Ofta kan man läsa i nyheterna om rikt folk som köper sig en lyxjakt för hundratals miljoner eller mer, specialdesignade och byggda på särskilda varv. Lyxjakterna används oftast för privatresande eller för företagande över flera områden eller resor, till och med över hela världen. För att inneha en lyxjakt krävs personal som kan hantera båten, underhålla båten, serva de resande och planera färdrutten.

Beroende på kostnad och kvalité används olika material för båtbyggandet, från billiga träbåtar till mer lyxiga handbyggda träbåtar, eller båtar med plastskrov till aluminium eller fiberglas. Historiskt sett var trä uteslutande det båtar byggdes av fram till 1700-talet då ångbåtar och fartyg började byggas av olika metaller, järn, aluminium med mera.